Home - שיווק רשתי - יתרונות ושיקולי מס בעסק של שיווק רשתי / יוספה דגן

יתרונות ושיקולי מס בעסק של שיווק רשתי / יוספה דגן

יתרונות ושיקולי מס בעסק של שיווק רשתיכאשר עוסקים בשיווק רישתי יש יתרונות מס שונים ויש נקודות יש לקחתן בחשבון על מנת שתוכלו לנהל את העסק בצורה הטובה ביותר וליהנות מהיתרונות.

השיווק הרשתי, המוכר גם כשיווק רב-שכבתי (MLM‏) מתחיל להיות נפוץ מאד, אולם לא מספיק מכירים את יתרונות המס שיש בעסק של שיווק רישתי המנוהל כעבודה מהבית.

בשיווק רישתי המפיצים אינם במעמד של שכיר מול החברה אותה הם מפיצים אלא במעמד של זכיין עצמאי.
מערכת המיסוי הישראלית על הכנסות, מורכבת משני חלקים עיקריים:
מיסוי על שכירים- ללא תיק פעיל במס הכנסה
מיסוי על עוסקים – ‏בעלי ‏תיק פעיל במס הכנסה

אם בחרתם באופציה הראשונה – ללא תיק פעיל במס הכנסה – אזי יש להביא לחברה אישור על תיאום מס אחרת החברה תנכה מההכנסות מס על פי השיעורים הקבועים בחוק (35% נכון לאוקטובר 2014) . היתרון הוא שלא צריך להגיש דווח למס הכנסה. החיסרון הוא שאין אפשרות לקזז הוצאות בגין ייצור ההכנסה

אצל עצמאיים ועסקים ההתנהלות המיסויית שונה לגמרי.

היתרון הבולט אצל עצמאים ובעלי עסק הוא שקודם כל מורידים מההכנסות (מחזור) את כל ההוצאות שהיו בייצור ההכנסה , ורק על היתרה משלמים מסים. המשמעות היא שבדרך כלל עצמאיים משלמים פחות מסים (באחוזים ולא בהכרח בכסף) מאשר שכירים. כאשר זה מתחבר לעובדה שעצמאיים ובעלי עסקים בדרך כלל מרוויחים יותר משכירים, תחשבו בעצמכם באיזה צד אתם רוצים להיות?

עבור עצמאיים ובעלי עסקים יש לקחת בחשבון גם תשלומי בטוח לאומי עבור ההכנסה הנ”ל, אולם ישנם מצבים, לדוגמא, כאשר אתם עצמאיים במשרה חלקית בהם ניתן להימנע מתשלום ביטוח לאומי.

במאמר על בדיקת עסק של שיווק רישתי וקבלת ההחלטה  מובאות ההנחיות איך לבדוק עסק של שווק רישתי. במאמר הזה נתייחס לכך שכבר בדקתם לפי ההנחיות המובאות שם ולקחתם את ההחלטה הנכונה לכם.

איזה הוצאות יכולות להיות מוכרות לכם כהוצאות לייצור הכנסה במסגרת עבודה בשיווק רישתי ועבודה מהבית?
ישנו מגוון רחב של הוצאות שיכולות להיות מוכרות, לדוגמא:
– טלפון נייד (סלולארי) , טלפון קווי, אינטרנט ושיחות בינלאומיות
– תחזוקת רכב והוצאות דלק
– צרכי משרד
– שכירות משרד או מקום לעריכת אירועים
– ארנונה, מסי עירייה ומים
– חשמל
– נסיעות לחו”ל למטרות עבודה
– ספרות מקצועית (ספרות בנושאי מכירות, שיווק, ניהול, ההעצמה ועוד)
– הדרכות והשתלמויות
– שירותים שונים כגון ייעוץ מס, ייעוץ משפטי, ייעוץ שיווקי ועוד
– ביטוח מקצועי
– הוצאות אירוח
– הוצאות ניקיון משרד
ההוצאות האלו יוכרו במלואן בחלק מן המקרים ובחלק מן המקרים יוכרו באופן חלקי בלבד.
ברור כי חלק מן ההוצאות האלו היו לכם גם כאשר לא הייתם עצמאיים, ואילו כאשר אתם עצמאיים, הוצאות אלו או חלקן מוכרות לכם כהוצאה לצורך ייצור הכנסה.

תשלומים נוספים שניתן להפחית את המס הם-
– תשלומים לקרן השתלמות לעצמאים
– בטוח אובדן כושר עבודה
– בטוחי חיים כולל תשלומי בטוח חיים במשכנתא
– קופת גמל פנסיוניות והוניות
– תרומות למוסדות
– קיזוז הפסדים בשוק ההון (ניתן לביצוע רק למי שמגיש דוחות)

לאחר שברור היתרון בלהיות עצמאי, למפיץ יש שלוש אלטרנטיבות עליהן הוא צריך להחליט:
1. מפיץ ללא תיק פעיל בשלטונות המס – ההוצאות אינן מוכרות. החברה מנכה מס במקור מההכנסות של המפיץ אלא אם הוצג להם אישור ממס הכנסה על תיאום מס. לא נדרש בדרך כלל להגיש דוח שנתי למס הכנסה.
2. מפיץ עם תיק פעיל בשלטונות המס במעמד עוסק פטור – ההוצאות מוכרות כמו עוסק מורשה אולם אין לו זכות לקזז מעמ תשומות ואילו בעת הקניה, מעמ עסקאות נחשב כעלות נוספת לקניה .החברה מנכה מס במקור אלא אם הוצג להם אישור על פטור, מוגבל עד מחזור של כ-79,000 ₪ לשנה (נכון לאוקטובר 2014) . מס הכנסה יכול לדרוש הצהרת הון והמפיץ חייב בהגשת דוח שנתי.
3. מפיץ במעמד עוסק מורשה- ההוצאות מוכרות לפי הכללים. החברה מנכה מס במקור מההכנסות של המפיץ אלא אם הוצג להם אישור ממס הכנסה על פטור . מס הכנסה דורש הצהרת הון ודוח שנתי. נדרש לשלם את ההפרש בין מעמ עסקאות (מעמ עבור הקניה) לבין מעמ תשומות (קיזוז מעמ בגין הוצאות). משלמים מסים על הרווחים בלבד. יש הוצאות נוספות על שירותי ייעוץ מס להגשת הדו”ח השנתי, ניהול ספרי החשבונות והצהרת ההון.

לאור כל הנאמר לעיל ישנם יתרונות משמעותיים ברישום כעוסק מורשה. המקובל הוא שלמפיצי שיווק רישתי כדאי בדרך כלל להירשם כעוסקים מורשים בשלטונות המס ולנצל את ההטבות הגלומות בלהיות עוסק.

יחד עם הכתוב פה ברור שכל אחד צריך להתייעץ עם יועץ מס על מנת לבדוק את ההיבטים הייחודיים שלו ואין לראות במאמר זה כייעוץ.

(C) כל הזכויות שמורות – אין להעתיק את המאמר או חלק ממנו ללא אישור בכתב של המחבר

* יוספה דגן היא מנכ”ל משותף בחברת עסקים פלוס ויועצת מס

Check Also

אקוויטי האקינג

מה זה אקוויטי האקינג ולמה כל בעל עסק צריך

האם נכסים זה משהו שהייתם רוצים שיהיה לכם? האם בעלות על נכסים יכולה לקדם את …

תוכנית עסקית להקמת עסק חדש

איך בונים תכנית עסקית

תכנית עסקית היא הבסיס למחשבה על התהליך להקמת העסק. התכנית צריכה להקיף את כל המרכיבים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *