כתיבת תכנית עיסקית

כתיבת תוכנית עסקיתתכנית עיסקית מהווה כלי נהדר לעידוד חשיבה ומחקר סביב העסק. מסגרת התכנית מאפשרת לעבור על כל הנקודות הרלבנטיות לעסק, לחשוב בפירוט על כל נקודה ונקודה, להעלות נקודות בעייתיות, לחקור ולחפש עובדות, מידע עיסקי ופתרונות ולגבש נקודות לטיפול ולפעולה שיאפשרו להעלות את העסק על דרך המלך, כך שעצם התהליך הוא חשוב אפילו יותר מעצם זה שיש לכם תכנית עסקית כתובה ביד.

הגישה שלי היא שתכנית עיסקית היא לא דבר לינארי שבו הולכים צעד אחר צעד, אלא פאזל שאותו צריך להרכיב ולהשלים. כאשר אני כותב תכנית עיסקית אני בונה את המבנה הכללי של התכנית בהתאם לפעילות הספציפית של העסק ומטרת התכנית העיסקית, כולל סעיפים בתקציר המנהלים ולאחר מכן מתחיל למלא את הפאזל. החשיבה והתיכנון העיסקי לוקחים אותנו במסלול אסוציאטיבי כאשר נושא אחד קושר אותנו לאחר ולאו דווקא לפי סדר הפרקים. בהתאם לסדר החשיבה ממלאים את הפאזל, וחוזרים שוב שוב לפרקים ולהשלמות בהתאם לנושאים שעולים על הפרק. כאשר יש “בשר” בפרקים והם מתחילים להתמלא בתוכן עוברים לאופן פעולה אחר שבו לוקחים פרק או נושא וחוקרים אותו לעומק ומשלימים אותו עד הסוף. לאחר מכן שוב חוזרים לחשיבה אסוציאטיבית ומשליכים מפרק אחד לפרק אחר לפי מסלול החשיבה. בצורה זאת עוברים מאופן חשיבה טכני למצב שבו אתם חיים את העסק ואת התכנית העיסקית.

יש כמה אסכולות לגבי תקציר המנהלים. האסכולה הראשונה (אמריקאית ויסודית בדרך כלל) אומרת שתקציר המנהלים צריך להיווצר מתוך התכנית הכללית וכאשר יש לך את כל התשובות לכל השאלות . האסכולה השנייה (ישראלית , מאלתרת ומחפשת קיצורי הדרך) אומרת שמה שחשוב הוא תקציר המנהלים וצריך להתמקד בו ואם רוצים אפשר להרחיב הלאה.

כאשר משקיע מקבל תכנית עיסקית הוא מעיין בפירוט כזה או אחר בתקציר המנהלים ואחר כך מדפדף בריפרוף בתכנית כולה על מנת לתפוס נקודות שתופסות את עיניו.

אז מה מתאים יותר? תלוי במשקיע, ברמת ה”ישראליות” שבו וברמת ההיכרות שלכם איתו. יש משקיעים שיסתפקו בתקציר מנהלים ויש כאלו שירצו תכנית מלאה.

התהליך מאפשר לכם לחשוב בצורה ביקורתית על העסק שלכם בדיוק כמו שיסתכלו על זה משקיעים ומממנים, ולמצוא מראש תשובות לכל שאלה ושאלה. גם אם התהליך מתמשך ולוקח לכם זמן, בסופו של דבר הוא יכול לחסוך לכם הרבה זמן וכסף, כאשר תצליחו לצפות בעיות ולתת להן פתרונות או דרכי פעולה עוד לפני שהושקע זמן ומאמץ בכיוון לא נכון ועוד לפני שנוצר נזק. יחד עם זאת חשוב לדעת שאף פעם התכנית לא תהיה מושלמת במאה אחוז ותמיד אפשר לשפר ולשפר ולשפר בלי סוף, ולכן צריך באיזשהו שלב להחליט שהיא מספיק טובה ולצאת לדרך.

חשוב לתת לאנשים נוספים לקרוא את התכנית העיסקית לפני שאתם מוסרים אותה הלאה. אנשים אחרים יוכלו לעזור לכם לשפר את הסגנון, למצוא שגיאות דיקדוק ותחביר שחמקו מעיניכם ואולי אפילו להעלות בפניכם בעיות עיסקיות או פתרונות עיסקיים שלא חשבתם עליהם.

כאשר בסופו של התהליך יש לכם תכנית עיסקית מושלמת, אל תחשבו שהשלמתם את המלאכה. הרי התכנית העיסקית היוותה קטליזטור לחשיבה עיסקית, וכאשר מנהלים עסק חשוב מאד להמשיך ולחשוב קדימה ולצפות לאן הולך העסק. מסיבה זאת מומלץ מאד לשמור על התכנית העיסקית מעודכנת ולבצע שוב חשיבה ועידכון שוטף סביב התכנית בטווח של 6-12 חודשים.

כאשר משקיע או גורם מממן מבקש מכם תכנית עיסקית , לא בהכרח מעניין אותו לקבל ערימה כרוכה של דפים. המטרה הראשונה שלו היא לראות שבאמת עברתם תהליך מסודר ומובנה של חשיבה ושיש לכם תכנית מגובשת.

ההצעה הזאת למבנה תכנית עיסקית יכולה להשתנות ולהתגמש בהתאם לצרכים, בהתאם לקהל היעד. ובהתאם למטרת העסק ואופיו, כך שקבלו זאת כקווים מנחים לחשיבה ולגיבוש המסמך.

פרקי התכנית העיסקית:

עמוד השער

תוכן העניינים

תקציר מנהלים

תיאור כללי של החברה / עסק

מוצרים ושירותים

תכנית שיווק

תכנית תיפעול

ההנהלה וצוות העובדים

הוצאות הקמה / יעוד ההשקעה

תכנית ותחזית פיננסית

נספחים
פירוט של כל אחד מפירקי התכנית העסקית

עמוד השער

עמוד השער של התכנית העיסקית צריך לכלול את שם העסק, שורת תיאור קצרה, פרטי התקשרות, הסתייגויות וסעיפי סודיות
עמוד השער לא מביא פרטים רבים, אולם יש לו משמעות רבה ביצירת הרושם הראשוני על הקורא שבוחן את אפשרות ההתקשרות לצורך ההשקעה. הרושם הראשוני נוצר בפרטים הקטנים ולכן יש חשיבות רבה גם לעמוד זה.

בראש העמוד בגדול צריך לבוא שם העסק

לאחר מכן כדאי לתת תיאור בשורה אחת של העסק. התיאור צריך להיות כזה שבמשפט אחד יבין הקורא את המהות האמיתית של העסק.
דוגמאות למשפטים לא טובים הם: “הזדמנות עסקית של המאה”, “מיקרוסופט הבא”, “מהפכה בעולם” הן דוגמאות למשפטים חסרי משמעות שבמקרים רבים ייתפסו אצל הקורא כמנופחים וחסרי משמעות.

דוגמאות טובות יכולות להיות : “תקשורת אישית לכל אחד מכל מקום בחינם”, “גישה למחשב שלך מכל מקום בעולם”, “עולם המשחקים והחלונות על הטלויזיה שלך בבית”.

אם יש אתר אינטרנט הוא כבר רציני ומשמעותי, אפשר לציין את אתר האינטרנט בדף השער.

פרטי ההתקשרות צריכים לכלול לפחות שם, טלפון קווי ונייד ודואר אלקטרוני.

לאחר מכן יש לציין בתחתית הדף הסתייגויות לגבי התכנית העיסקית. מקובל לאמר כאן שהתכנית העיסקית היא תחזית בלבד ומבוססת על ההערכות.

סעיף חשוב נוסף הוא הצהרת סודיות . רצוי שהתכנית העסקית תכלול מינימום פרטים סודיים ואם אפשר עדיף שתהיה בלי פרטים סודיים בכלל, אבל לא תמיד זה אפשרי.

יש לא מעט משקיעים שכאשר הם מקבלים חומר שעליו כתוב שהוא סודי הם לא יפתחו אותו בכלל. יש כאלו שאפילו דורשים שכאשר אתם שולחים להם חומר שתכתבו במפורש שהוא לא כולל מידע סודי. ההחלטה אישית שלכם היא האם לעבוד עם המשקיעים האלו או לוותר על ההזדמנות.

בכל מקרה כאשר יש לכם הגנה על הרעיון והעסק ואתם יכולים לדבר עליו באופן חופשי יחסית, הרי מצבכם מול משקיעים הוא הרבה יותר נוח.
תוכן העניינים

תוכן העניינים כולל את הסעיפים ותתי הסעיפים בתוך התכנית העיסקית.
תקציר מנהלים

תקציר המנהלים ייכתב אחרון. תקציר המנהלים יכלול את תיאור העסק ומהותו, מטרת העסק, תיאור המוצרים או השירותים, מי השוק והלקוחות, מי הבעלים והמנהלים של העסק, מה צופן העתיד לעסק, גובה ההשקעה הנדרש, ייעוד ההשקעה וצפי להחזר ההשקעה.
כמו שכבר כתבנו תקציר המנהלים צריך בסופו של דבר להיבנות מתוך התכנית הכללית ולכן נהוג לכותבו כחלק אחרון לאחר סיום כתיבת גוף התכנית העסקית.

תקציר המנהלים מתאר בקצרה את העסק ואת המטרה שלו. באופן אידיאלי תקציר המנהלים צריך לכלול לא יותר משני עמודים, וזה אתגר מאד לא פשוט לעיתים. צריך לחשוב טוב איך בוררים את העיקר והנקודות החשובות מתוך כל המידע שצברת בתכנית העיסקית. כלל אצבע הוא “אם הייתה לך שיחת מסדרון עם משקיע ל-10 דקות, מה היית אומר לו”.

מטרת תקציר המנהלים היא ליצור מבנה פשוט וקצר שיאפשר למשקיעים פונטציאליים לתפוס את מהות העסק, את הפוטנציאל ואת האנשים המנהלים את העסק בצורה מהירה וקלה על מנת שיהיו מעוניינים להמשיך לבחון וללמוד עוד על מנת להחליט על השקעה.

תאר את מהות העסק, את המוצרים או השירותים שנותן העסק, תאר את השוק ואת הלקוחות, מי הבעלים והמנהלים ומה העתיד של העסק.

תאר את ההשקעה הדרושה ואת ייעוד ההשקעה ומה ההשפעה של ההשקעה על העסק שלך שתהפוך את ההשקעה לכדאית. מה יהיה החזר ההשקעה?

האם תוכל לכתוב זאת כך שהקורא ירגיש את ההתלהבות ואת המקצועיות שלך?

תיאור כללי של החברה / עסק

מוצרים ושירותים

תכנית שיווק

תכנית תיפעול

ההנהלה וצוות העובדים

הוצאות הקמה / יעוד ההשקעה

תכנית ותחזית פיננסית

נספחים

Check Also

גאנט שנתי - הדרך שלכם להוציא לפועל את תוכנית העבודה

גאנט שנתי – הדרך שלכם להוציא לפועל את תוכנית העבודה

תרשים גנט מסייע לך לתזמן את פעילויות הפרויקט ולאחר מכן מסייע לך לעקוב אחר ההתקדמות …

גלובוס על הגב

משמעות המילה אחריות / יוספה דגן

  האם אתם יודעים מהי אחריות? הייתי בהרצאה על אחריות ולמדתי מה המשמעות של המילה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן