להלן המטרות והיעדים אותם רצוי להציב לעצמך בבדיקת עסק:
א. אימות ובדיקת נתוני העסק כפי שהוצגו על ידי בעל העסק
ב. הערכת איכות העסק, שוויו וסיכוייו להגיע לרווחיות
ג. בדיקת המוצר או השירות והערכה לגבי תוחלת חייו
ד. בחינת השוק והפוטנציאל העתידי העיסקי
ה. בדיקה כללית של הענף והשוואת העסק למקובל בענף
ו. בחינה משפטית – מה קונים, מי הבעלים וכיצד תעבור הבעלות
ז. איתור חסרונות, בעיות והיבטים שלא הוצגו על ידי המוכר
ח. בחינת כדאיות ההשקעה מול מחיר הרכישה
ט. בחינת המקורות למימון הרכישה – האם מתוך רווחי העסק או ממקורות נוספים?
השלבים העיקריים בבדיקה
בבדיקת עסק טרם רכישה אנו מבחינים במספר שלבים והם:
שלב א’ – ריכוז נתונים בסיסיים אודות התחום וביצוע מערך בירור ראשוני
שלב ב’ – שלב אינטואיטיבי של “תחושות בטן” , תוך בדיקת מהימנות הנתונים שנאספו
שלב ג’ – צעד ראשון של העמקה, בדרך כלל לגבי שניים שלושה עסקים ספציפיים
שלב ד’ – בדיקה מעמיקה לגבי עסק ספציפי
יש להתקדם בהדרגה ולהסיק מסקנות מכל שלב. ממצאים ומסקנות אלו יאפשרו לך לקבל החלטה האם כדאי לעבור לשלב הבא.