Home - כספים - 11 טיפים לגביה מהירה/ דניאל דגן

11 טיפים לגביה מהירה/ דניאל דגן

כמעט כל בעל עסק נתקל בבעיות גביה אל מול לקוחותיו. הדבר מגיר שינה מעיניו, מכניס דאגות ולחצים שמשפיעים על הבריאות, יחסים בין אישיים ועל המשפחה. המחשבה הרווחת היא כי לא קל לגבות כספים- אך תנו לנו לחדש לכם כי הדבר קצת יותר קל ממה שאתם חושבים.%d7%99%d7%a9-%d7%9b%d7%a1%d7%a3-%d7%a9%d7%9e%d7%97%d7%9b%d7%94-%d7%9c%d7%9a-1

נתחיל בתיאור 4 סוגי לקוחות:

  • “הטובים” – הלקוח הטוב והרציני, מקיים תמיד את התחייבויותיו לתשלום. מדובר בכ- 80% מכלל הלקוחות של העסק. למעשה במקרים אלו אין לנו הליכי גביה.
  • “השכחנים”- הלקוח משלם את מחויבותו אך הוא זקוק לתזכורת החודשית שלנו. הליך הגביה כאן היינו פשוט מאוד. מדובר בכ-10% מכלל הלקוחות.
  • “המתחמקים”- הלקוח מבטיח לשלם אך נוטה שלא לקיים את הבטחתו.
  • “הנעלמים” – לא מבטיח כלום ובוודאי שלא מקיים. לקוח שכזה יש להסיר מיידת מתיק הלקוחות.

התחלתם לקבל תמונת מצב? עיקר הגבייה מתרכז בכ- 10% מכלל הלקוחות.

ועכשיו, אחרי שנרגעתם קבלו מספר טיפים שימושיים להליך הגביה:

סדר וארגון בניהול תיקי לקוחות- מומלץ להכין קובץ במחשב שבו יהיה מעודכן: פרטי הלקוח, תנאי תשלום ותמחור לפי סגירה. תעודות משלוח חתומות על ידי הלקוח שמורות גם במחשב.

  1. גבית החוב במועד- אין למרוח את הזמן בגביה של החוב. הלקוח עלול להיעלם, להכחיש את השירות ואף מעבירה מסר ללקוח כי ויתרת על הכסף. בנוסף, גם לאחר קבלת התשלום – מהרו להפקיד בבנק במועד הפירעון שכן במועד זה סביר להניח כי ללקוח יש כסף בחשבון הבנק. ייתכן שעיכוב בהפקדת הצ’ק יוביל להחזרתו שכן כבר אין כסף בחשבון.
  2. תיעוד ניסיונות הגביה בכתב כאשר אתם מתעדים את ניסיונות גבית החוב יש לכם ראייה לצעדי הגביה והמאמץ שעשיתם וכן לצורך פנייה חוזרת במידת הצורך.
  3. התמדה, עקביות ואסרטיביות לאחר מספר ימים בודדים ממהלך הגביה הראשון שביצעתם, יש לפנות ללקוח בשנית, תוך ציון נקודות מהשיחה האחרונה שלכם (זו אחת הסיבות שחשוב לתעד את מהלכי הגביה שביצעתם ואת סיכומי הדברים בינך לבין הלקוח).
  4. כלים לגביה- תמיד יש להתעדכן בכלים לגביה. הכלים תלויים בתקופות, באופי הלקוחות החייבים.
  5. גביה אגרסיבית– בזמן מצוקה כלכלית יש נטייה לבצע גביה אגרסיבית. גביה מסוג זה איננה נכונה לעסק שכן היא מהווה איום לקשר עם הלקוח, העסק עלול לאבד לקוחות בשל כך. יש לעבוד חכם ולנהל נכון ומראש את צעדי הגביה .
  6. מיקוד הגביהלרב, מיקוד הגביה מתרכז בלקוחות “הבעייתים” או באלו שחייבים סכום כסף מאוד גדול. בגלל התעסוקה הרבה שהלקוח “הבעייתי” דורש מאיתנו, אנו שוכחים את הלקוחות “הטובים” שבסך הכל אולי פספסו את התשלום או הצ’ק שלהם נשלח בדואר ולא הגיע אלינו עדיין ועליהם לבטל אותו ולשלוח חדש (עדיף לעבוד עם העברות בנקאיות מנסיבות כאלו).
  7. תנאי תשלום– במעמד סגירת עסקה עם לקוח יש להגיע להסדר המקובל על שני הצדדים בנוגע לתנאי התשלום. חשוב לעדכן את רישומך בסגירת התנאים על כל שינוי.
  8. בטחונות וערבויות– בהתאם לסוג העסק, אופי העסק וגודל העסקאות.
  9. סנקציות חריפותבמקרים בהם הלקוח מתחיל עם סיפורים ואינו משלם את החוב יש להפעיל סנקציות כגון הפסקת השירות, מכתב מעורך דין (מאיים יותר) ואף אם יש צורך פניה להוצאה לפועל.
  10. מי עושה את הגביה?בדרך כלל נהוג לתת למזכירה לבצע את הגביה שכן היא מכירה את כל הלקוחות ונמצאת עימם בקשר. אך הדבר עלול לפגוע ביחסים של הלקוח עם העסק. על כן רצוי להעסיק עובד שזוהי הגדרת תפקידו.

לסיכום, האמינו בעצמכם! נתתם שירות / מוצר ? מגיע לכם תשלום בעד התמורה!

Check Also

תכנון מס לא רק לעסקים גדולים – איך להתכונן לסוף שנת המס

שימו ♥ שנת המס 2016 עומדת לפני סיומה. בישראל כל שנת מס עומדת בני עצמה …

גאנט שנתי – הדרך שלכם להוציא לפועל את תוכנית העבודה

תרשים גנט מסייע לך לתזמן את פעילויות הפרויקט ולאחר מכן מסייע לך לעקוב אחר ההתקדמות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *